Adaptive Mind

Úřední šiml zařehtal…

Posted on: 21. Únor 2008

Vzhledem k tomu, že jsem se v minulém roce stal majitelem nemovitosti, brnklo mi v lednu přes nos upozornění „Na přiznání k dani z nemovitosti už máte jen tři týdny“. Všemocně jsem se pokoušel zjišťovat, co mám vlastně přiznat a cca po půldenním pátrání jsem nalezl aplikaci Elektronická podání pro daňovou správu. Tam jsem s vypětím všech sil zkusil dát dohromady veškeré informace dostupné z Nahlížení do katastru nemovitostí. Z proudu informací ve formuláři, do kterého někdo splácal 3 různé daně a s nápovědou, které rozumí zřejmě pouze menší výpočetní středisko, jsem vyčerpáním klesl na postel s pokřiveným úsměvem a pocitem, že jsem snad splnil všechny náležitosti.

Tady však příběh zdaleka nekončí. Vyplněné přiznání jsem poslední den, kdy to je podle zákona možné, odevzdal na příslušném finančním úřadě. Na podatelně mi však nikdo neporadil, je-li vyplněné správně, na informacích zrovna nikdo nebyl a doporučená paní, která má danou problematiku řešit asi zrovna byla na obědě. S pocitem, že jsem nemohl udělat víc jsem tedy přiznání podal a oddechl si.

Minulý týden ovšem dorazilo upozornění, že jsem přiznání vyplnil špatně a že se tedy mám v úřední dny dostavit na finanční úřad znovu. Tentokrát jsem měl štěstí, protože tento opravný systém je zřejmě v úředním procesu tak zaběhlý, že v ohlášenou dobu na úřadě byli všichni, kdo mi mohli pomoci, ale rozčarování přišlo v momentě, kdy jsem zjistil, kde je vlastně ta chyba.

Jako poměrně zkušený internetový uživatel, který využil všechny dostupné elektronické informace jsem bohužel neměl naději zjistit údaj o poměru zastavěné plochy pozemku, na kterém náš spoluvlastněný bytový dům stojí. Povinnost odvést za část nezastavěné plochy, kterou spoluvlastním ale mám, takže výsledná daň za jednu dvacetisedminu dvorečku se třemi trsy trávy byla jedna koruna česká.

Tento závratný rozdíl ovšem způsobil, že jsem ztratil cestou na finanční úřad, přeškrtnutím tří čísel na dvou stranách přiznání a dvěma podpisy cca hodinu života. Tento úřední proces ale perfektně funguje a eliminuje možnost chyb, jelikož podle mého názoru musejí takto vyplňovat přiznání úplně všichni, kteří nejsou úředníky této kanceláře finančního úřadu nebo nefungují na trhu s nemovitostmi jinou formou.

Opravdu to nelze udělat lépe? Například zpracovat podání elektronicky, následně ho opravit po připomínkách úředníka rovněž elektronicky a pak jít teprve s finální a správnou podobou na úřad? Částečně to beru jako nutné zlo – přece jenom si tu nežijeme tak špatně – překvapuje mě, ale i ta přizpůsobivost s jakou tento stav akceptují samotní úředníci. Těm vlastně vyhovuje cokoliv, co jim jasně stanoví náplň práce a eliminuje sebemenší zodpovědnost. Zřejmě se těžkopádnost celého systému státní zprávy na všech zůčastněných podepsala natolik, že prostě rezignují a zdravý rozum odkládají na ramínko vedle kabátu, když ráno přijdou do práce.

Napsat komentář

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
