Adaptive Mind

Internet – programátor našich mozků

Posted on: 19. Červen 2008

Poměrně dlouho se mi nestalo, abych přečetl nějaký dlouhý článek se zaujetím od začátku do konce a navíc, aby mě ten článek donutil přemýšlet o sobě samém. Dnes jsem narazil na dílko „Is Google Making Us Stupid?“ a musím přiznat, že mě oslovilo.

Obvykle řadím podobná témata do koše „Probrat v hospodě nejdřív u třetího piva“, ale tentokrát mě autor dokázal přesvědčit, abych svůj názor na tuto problematiku zaznamenal.

Článek shrnuje v odkazech vývoj od antické filosofie až po současnost s vypíchnutím základních převratů v dějinách zaznamenávání a šíření informací jako rozšiřování psaných textů, vynález knihtisku, vznik nových médií v nedávné minulosti a zejména příchod internetu. Pokládá otázky typu „Činí nás dostupnost informací línými vůči jejich zapamatovávání?“ nebo „Činí nás zvyšování efektivity získávání informací povrchnějšími?“. Zároveň se pokouší nastínit i temnou stránku věci – s tím, jak informace dnes zpracováváme, zároveň některá data poskytujeme – ty lze následně zpeněžit formou efektivnější reklamy.

Jako vysokoškolák v době nedávno minulé jsem měl pocit, že celé školství tyto trendy opomíjí a svoji zbytnělou těžkopádností brání vývoji mé osobnosti a nutí mě se podřídit. Očekával jsem, že by se celá společnost měla novým možnostem přizpůsobit a začít své potomky učit, jak zacházet s informační přetížeností jedince – jak informace hledat, efektivně třídit a dávat do souvislostí. V širším pohledu na věc ale míří tento přístup k závislosti na technologiích a kontinualitě v možnostech, které nám poskytují. Jakmile bychom „vypnuli internet“, budou nám všechny tyto schopnosti na nic.

A teď babo raď. Máme si nechávat zadní vrátka, biflovat se historická data a nevyužívat potenciál současnosti nebo se máme odevzdat do rukou dnešních souvislostí? Přece jen nefunguje tento princip pouze ve světě přijímání informací – jsme dnes závislí na centralizované distribuci vody, potravin, tepla, světla a několik utopických děl vždy ztrátu těchto zdrojů automaticky spojuje s úpadkem celé společnosti, destrukcí celého světa a přežitím pouze skupinky vyvolených, kteří měli to štěstí a stali se pojmenovanými hlavními postavami.

V přístupu k věci, který zvolil autor tohoto článku chybí ještě jedna rovina – ta estetická. Přece jenom se příliš soustředí na získání informace, jako bychom vždy hledali pouze dvě věty, které nám vyřeší problém, vydělají peníze nebo zachrání život. Někdy ale přece přijímáme informace „jen tak pro potěšení“ – tady rozhodně nemůže seznam abstraktů krásné literatury plně nahradit četbu uceleného díla, prohlížení trailerů nepřekoná zážitek z kvalitní projekce. V umění je interpretace informace ponechána na jejím konzumentovi a ztěží lze prostředky algoritmizace dosáhnout toho, aby Google vrátil relevantní výsledky na dotaz „malby, které mě přivedou do harmonie“ nebo „příběh, který mě přinutí k pláči“. Někdy totiž není výsledkem naší honby za informací její sémantický význam, ale emoce, kterou vyvolá.

Staneme se nakonec stroji nebo stroje lidmi? Jak daleká je naše závislost? Dokázali byste přežít bez automatu na kávu? Bez elektřiny? Bez obchodů narvaných potravinami?

Vlastnosti:

Napsat komentář

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
