Adaptive Mind

Cože je to vlastně ta „uživatelská zkušenost“

Posted on: 14. Srpen 2008

Někde na rozhraní psychologie, sociologie a statistiky existuje mýtus zvaný uživatel. Nenávidím ten pojem. Uživatel chce toto, uživatel dělá tamto, uživatel kliká támhle. V češtině to zní ještě mnohem hůř než originální pojem „user“ z angličtiny a to zejména proto, že nejbližší zaběhlá souvislost, ve které se toto slovo v češtině vyskytuje, je z oblasti farmacie (s mírně ilegálním nádechem). Budu mu proto raději říkat Franta.

Když jsem se přiznal k averzi vůči polovině rozebíraného tématu, zřejmě neočekáváte příliš pozitivní přístup. Ale opak je pravdou. Ve spojení se zkušeností se totiž dostáváme z obecné roviny na stabilní základ. Frantovy zkušenosti jsou totiž reálné.

Projevy uživatelské zkušenosti

Je to přesně ten moment, kdy se láme chleba. Interakce Franty s naší aplikací tak nějak dotváří jeho aktuální náladu ovlivněnou vším, co se děje kolem něho.

Ráno vstal po pařbě, bolela ho hlava. Chtěl si vyčistit zuby, ale došla pasta – srovnal to žvýkačkou a po snídani spěchá do práce. Zase pozdě – to si od šéfa odskáče.

I takhle beznadějně může vypadat výchozí situace – to nikdy nevíme. Přijde-li moment, kdy si chce vybrat v našem eshopu hi-fi soustavu a my ho dorazíme nepoužitelným vyhledáváním, nepřehledným designem nebo příliš složitým objednávkovým procesem, pravděpodobně praští do stolu a při příštím kontaktu s naším logem a firemními barvami se opupínkuje.

Ale abych se vzdálil katastrofickým scénářům. V případě, kdy interakce proběhne v pořádku, může Franta klidně nakoupit, posléze doporučí náš obchod všem kamarádům, uloží si odkaz do svých online bookmarků a napíše o úžasném nákupním procesu příspěvek na svůj blog.

A jak s tím moudrem naložíme?

Nejdříve je nutné zapomenout na uživatele a hledat svoje vlastní Franty. Pokud se totiž zacílíme na příliš obecný mrak nejasných požadavků davu, nikdy se nám nepovede vybrat ty klíčové a do těch pak investovat v podobě uživatelských testů, expertních výzkumů a prototypování.

Nejjednodušší krok jak začít je zajímavý termín „My mom test“.

A pokud vás toto téma bude dále zajímat, nebojte se ozvat v komentářích – nedělám to přece pro sebe, ale pro lidi!😉

2 odpovědí to "Cože je to vlastně ta „uživatelská zkušenost“"

Není to tak dávno, co někdo publikoval esej nad tématem „uživatel“ versus „návštěvník“, ačkoliv to podle mě taky není úplně všeobsáhlý termín.
Teorie je to hezká, ale taky jde aplikovat na každý z Frantových bookmarků jinak. Například Stream.cz otevřeně jde cestou masy, vkusu masy a požadavků masy.

Tak to souhlasím – pokud máš na serveru video, jak se Agáta převléká s kamarádkami z plavek, nepotřebuješ řešit Frantu.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: