Adaptive Mind

Štítkování vlastní online osobnosti

Posted on: 2. Říjen 2008

Při revizi zařazení mých online profilů na různých službách do různých skupin jsem si uvědomil, jak povrchně tuhle funkcionalitu vnímám. Ať je to na Facebooku, LinkedIn nebo SprávnémKroku, všude mi slouží příslušnost do nějaké skupiny spíše jako deklarace nějakého mého zájmu nebo prostě vytroubení do světa: „Hele, tak v tomhle se taky vyznám.“

Při brouzdání po LinkedIn jsem navíc narazil na několik lidí, kteří si říkají Open Networkers. Jejich snahou je být co nejpropojenější, takže je jim jedno, s kým se spojí – nejde o kvalitu, ale o kvantitu – dokonce existují stránky, které se míru propojenosti online identit snaží změřit a poskytují žebříčky nejpropojenějších osob. Stejným způsobem zacházejí i se skupinami apod. Několik jich máme už i v Čechách – nic proti nim nemám, jen mi přijde, že jejich online osobnost tím může pouze utrpět. Tak nějak se rozplizne natolik, že už nikdo nepozná, jaké znalosti mají, s kým se znají a s kým ne, čemu se věnují nebo zda jsou skutečnými profesionály.

Já si stanovil poměrně snadno měřitelné pravidlo, podle kterého určuju, zda si někoho do přátel dám nebo ne. Podmínkou je jednoduše osobní kontakt – jeho míra se sice různí (neznamená to „jednou jsem ho viděl v metru na přestupu“), ale v zásadě to musí být osoba, jejíž jméno a důvod našeho kontaktu si pamatuju a předpokládám, že ona osoba si zapamatovala mě.

V souvislosti s těmito poznatky jsem si vzpomněl na brilantní přednášku Claye Shirkyho: „Information Overload is Filter Failure„. Pro mě prostě veškeré aktivity těchto skupin znamenají další hromady informací, kterými je nutné se prokousat – proto se tím nezabývám a skupina zůstává pouze názvem nebo ikonou v profilu. Dokud někdo nevymyslí způsob, jak proudy informací z těchto skupin efektivně filtrovat, asi to tak zůstane.

Působíte aktivně v některých skupinách? Čtete alespoň nějaké pravidelné zprávy, které se administrátoři těchto skupin pokoušejí čas od času rozesílat? Nebo jste dokonce správcem nějaké skupiny?

Vlastnosti:

3 odpovědí to "Štítkování vlastní online osobnosti"

Došel jsem ke stejnému závěru. Měl jsem období, kdy jsem prostě nevěděl, jak s tím, co mám k dispozici, naložit. Pomohlo mi, když jsem narazil na profil Andreji Lajh na ecademy. Ve svém profilu uvedla: „Build relations, not just a list of contacts and testimonials. Try to meet people in real life. Virtual communication is an excellent way to get to know each other, but meetings must follow. I’m trying to meet my contacts in real life as much as possible. I’m traveling as much as I can, but beside that I’m organizing twice a year (May and September) international meetings where people from different countries can meet each other.“ To, myslím, mluví za vše.“

Proto taky vyžaduju u kontaktu nějakou osobní zkušenost. U těch skupin jsem ale zatím nepřišel na to, jak tohle jednoduché pravidlo aplikovat – těžko poznám všechny členy těchto skupin.

Prociťuji si, zda do skupiny vstoupit nebo se k ní přiřadit. Pak mi je to jasné.

Napsat komentář

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
