Adaptive Mind

Konec internetových turistů

Posted on: 19. Březen 2009

Dnes mě napadla zajímavá paralela, která může přiblížit nástup sociálních funkcí internetu nezasvěceným.

První desetiletí – dětství internetu

Byli jsme jako turisté ve městě na ostrůvku, kde nikoho neznáme…

Toto období vklíním zhruba mezi roky 1995 a 2005. Ponechám stranou standardní pojmy jako „Browser wars“ a rovnou se pokusím popsat, jak jsme se na internetu pohybovali zejména ke konci tohoto období. Existovalo zde již gigantické množství informací a jeho rozpínavost pokračuje dále v solidních otáčkách. Z tohoto množství, ale pro každého existovala pouze malá množina zajímavého obsahu, aplikovatelná na problém, který se snažil vyřešit.

Byli jsme jako turisté ve městě na ostrůvku, kde nikoho neznáme a většina lidí, které jsme potkávali mluvila cizí řečí. K tomuto prostředí byl potřebný nějaký klíč – mapa nebo průvodce. Mapy jsou zaměřené na shromažďování a kategorizaci bodů zájmu, ve kterých hledáme podle své aktuální pozice a zamýšleného cíle (katalogy, encyklopedie, …). Průvodci zase znají většinu obsahu a na náš dotaz na konkrétní cíl dovedou nalézt body zájmu ve všech dostupných mapách  (vyhledávače). Problém ovšem byl, že tyto výsledky postrádaly nějaké hlubší kvalitatvní ohodnocení, takže většinou bylo nutné vyzkoušet více variant.

Současnost – nastupující puberta?

Na dobrou večeři zajdeme do restaurace, kterou nám doporučilo nejvíce kamarádů…

Postupem času se ale internet stává naším domovským městem na rozsáhlém kontinentu. Může mít čtvrti s obyvateli mluvícími různými jazyky, ale podstatná je změna, že tázat se na body zájmu můžeme dnes v podstatě kohokoliv a zároveň stále více interakcí, na které jsme zvyklí z běžného života, mají paralelu na internetu. Na dobrou večeři zajdeme do restaurace, kterou nám doporučilo nejvíce kamarádů a dokonce na ní existují i dobré kritiky slavných gurmánů, posloucháme muziku, kterou poslouchají členové naší oblíbené kapely, se kterými jsme se nikdy neviděli nebo se sami podělíme o náš názor na právě dočtenou knihu. Doporučení, tipy nebo záporné reference se k nám hrnou ze všech stran a nemusíme tak sami navštívit všechny restaurace, abychom si vybrali okruh těch oblíbených.

Mapy a průvodci jsou stále užiteční, dokud cestujeme mimo prověřená území, ale díky masivnímu propojení lidí se i oni musejí učit nové věci, aby přinesli přidanou hodnotu – zatím nás ale stále všude následují a nabízejí nové služby (překlady, videa, fotky, dokumenty…), aby tak prokázali svoji užitečnost.

S tím, jak je stále jednodušší hulákat něco na ostatní vzniká také potřeba selektivní hluchoty – nechceme naslouchat těm, kteří nám poradili špatně, ani těm, kteří nám radí nezištně s tučným podílem ze zisku v kapse.

Internet pro nás začíná být prodlouženou rukou – nečím, co nám usnadňuje život, ale zároveň krade trochu soukromí.

Budoucnost – dospěje to někam?

V tomto informačním šumu zatím postrádám silnější roli oborových expertů a možnost kvalitu poskytnuté informace ověřit z více zdrojů. Obávám se, že všechny představy fungujícího sémantického webu jsou zatím těžkou utopií stejně jako mýtus absolutní informovanosti zákazníka v prostředí tržní ekonomiky.

Každá technologie, která nám usnadní nějakou činnost, nás zároveň činí lenivějšími a závislejšími, ale nezbývá než doufat, že si zvládneme zachovat odstup.

Vlastnosti:

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: