Adaptive Mind

Co očekávám od GAAC Summitu (1)

Posted on: 12. Říjen 2009

Jednoduchá odpoveď zní: Setkání s podobně uvažujícími lidmi a skvělý cestovatelský zážitek. Přece jenom jde ale o „pracovní cestu“, kde bychom se od Googlu měli o Analytics a souvisejících produktech něco dozvědět.

Proto bych rád vypíchl několik okruhů otázek, na které budu na Summitu hledat odpovědi. Prvním z nich je:

Atribuční model

Sledujeme-li na našem webu, jak se návštěvníkům daří plnit námi požadované cíle (nákupy v eshopu, registrace do newsletterů, zadání inzerátů atp.), zajímá nás většinou, do jakých zdrojů návštěvnosti se vyplatí investovat. Zda nám častěji nakupují lidé, kteří se k nám proklikli například z banneru nebo PPC reklamy a jestli se vůbec investice do placených zdrojů návštěvnosti vyplatí.

Problematika se ale komplikuje v momentě, kdy návštěvník přichází na náš web několikrát a z různých zdrojů. Typicky u eshopu nějakou dobu trvá, než se zákazník rozhodne, zda nakoupí. V této fázi si porovnává nabídku s jinými eshopy, čte si recenze jednotlivých produktů nebo díky reklamě v offline světě přichází přímo nebo z vyhledávání názvu eshopu. Který zdroj návštěvnosti je ale potom zodpovědný za výslednou transakci?

Vývojáři Google Analytics řeší tento problém kombinací několika předpokladů. Prvním z nich je připsání konverze poslednímu „významnému“ zdroji návštěvnosti před samotnou konverzí. Specifikem je ale ono slovo „významnému“. Je totiž stanovena jakási hierarchie, která z mého pohledu zavání střetem zájmů.

Více o atribučních modelech se můžete dočíst například zde.

1) Nejméně důležitým zdrojem je přímý přístup

Přímým přístupem může být buď vyťukání vaší domény do adresního řádku prohlížeče, návštěva ze záložky (pokud mezi tím daný návštěvník nepřišel z jiného zdroje) nebo proklik z externího e-mailového klienta nebo například ICQ. Konverze tomuto zdroji je připsána pouze v případě, nenavštíví-li daný uživatel váš web za předcházející 3 měsíce z jiného zdroje.

2) Dalším v pořadí je odkazující stránka

Návštěvou z odkazující stránky může být libovolný odkaz umístěný na webu, který není označen tzv. kampaňovými proměnnými. Může se tedy jednat například o zmínku v diskusním fóru, odkaz z emailu čteného ve webovém klientovi nebo odkaz šířící se sociálními sítěmi. Tomuto zdroji Google Analytics připíší konverzi v případě, že běhěm posledních 3 měsíců navštívil uživatel váš web z tohoto zdroje a do uskutečněné konverze vždy z něj nebo přímo (viz předchozí bod).

3) Přístup z vyhledávače nebo označené kampaně

Za nejvýznamnější považují Google Analytics návštěvy z definovaných vyhledávačů (google, seznam a další) nebo z odkazů, které obsahují parametry definující nějakou kampaň. Těmto zdrojům nemůže být upřena konverze ani přímým přístupem, ale ani odkazující stránkou.

Střet zájmů zde spatřuji zejména v tom (a nejsem sám), že Google je silným hráčem na poli vyhledávání, ale i inernetové reklamy, takže oba zdroje (google jako vyhledávač a adwords jako kampaň) jsou na vrcholu potravního řetězce atribučního modelu.

Tento „problém“ lze samozřejmě řešit důsledným označováním všech adres, které využíváme při získávání návštěvníků, ale mnohdy toto splnit nelze – příkladem je přirozený link-building nebo-li šíření neoznačených adres samotnými uživateli například na již zmíněná diskusní fóra nebo v sociálních sítích.

Otázka přičítání konverzí právě jednomu poslednímu zdroji má ale odezvu i u jiných vývojářů, kteří se kódy Google Analytics snaží přizpůsobovat tak,  že se konverze přičítá prvnímu zdroji v řadě nebo dokonce zdrojům všem.

Shrnutí

Uvidím, zda se mi podaří zjistit, co vývojáře vedlo k výslednému pojetí atribučního modelu a zda se v něm do budoucna nechystají nějaké změny.

Jaký názor na toto řešení máte vy?

Vlastnosti:

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: