Adaptive Mind

Kariéra v user experience odvětví – level 1

Posted on: 3. Březen 2010

Patnáctého února mi v RSS čtečce přistál zajímavý článek User Experience Design Career Development od konzultantské firmy Evantage. Jelikož se považuji za člena tohoto tajemného spolku, který se maskuje cizími zkratkami a slovy jako User Experience (UX), User Centered Design (UCD) apod., zajímalo mě, jak definují tento obor kolegové za velikou louží.

S obsahem článku souhlasím. Zároveň musím ale konstatovat, že jejich výčet zodpovědností (uživatelský výzkum, informační architektura, interakční design, použitelnost a přístupnost) vnímám jako užší specializaci, než nám velikost českého webu dovoluje. Proto se tímto článkem pokusím popsat, jak své zodpovědnosti a profesní rozvoj vnímám já sám.

Rád si přečtu vaše vlastní názory a pokusy o vymezení této škatulky, zvlášť pokud se do ní sami počítáte.

Základní zodpovědnosti

Jste-li v oboru začátečníky, zcela jistě se neobejdete bez znalostí z okruhů popsaných v následujících kapitolách. Množství znalostí, které je možné v hlavě udržet, není neomezené. Oproti jiným oborům se rychleji vyvíjejí nové standardy, přibývají užitečné nástroje a mění se všeobecné trendy. Za klíčovou proto považuji schopnost rychle se učit nové věci a neustále se přizpůsobovat. Zcela jistě se neobejdete bez zvědavosti a hravosti při testování nových nástrojů a postupů.

Webová analytika a uživatelský výzkum

Na prvním místě stojí v sousloví User Experience „uživatel“ nebo lépe „člověk pracující s vaším produktem“. Čím víc o něm dokážete zjistit, tím lépe můžete dělat svoji práci. Základní dovedností v tomto okruhu zodpovědností je schopnost empatie. Dále nesmí chybět analytické uvažování a široké znalosti nástrojů, které slouží ke shromažďování kvantitativních nebo kvalitativních dat.

Typů možných analýz, které můžete realizovat je nepřeberně. Statistiky návštěvnosti, sociologické průzkumy, dotazníky, vzdálené sledování akcí uživatelů, A/B a multivariantní testy, řada typů uživatelských testů. Dostačující je, dokážete-li použít ze všeho alespoň jeden nástroj. Expertem se stáváte v momentě, kdy jich znáte většinu a navíc dokážete k výzkumu kreativně využít nástroje určené primárně k něčemu jinému (např. PPC).

Personas nebo testování na prototypech se do jisté míry prolínají s následující kapitolou.

Informační architektura a návrh interakcí

Moje zkušenosti naznačují, že do tohoto okruhu většinou spadne i nějaký sběr požadavků a komunikace s klienty. Řekněme ale, že je k dispozici kompletní zadání (stalo se tohle vůbec někdy někomu?). Pak je třeba zabývat se mind mapami, card sortingy, mapami stránek a wireframy všech úrovní detailů, které postupně přecházejí v prototypy. Určitě se nevyhnete také řešení vizuálního vzhledu (obvykle mnohem dříve, než byste sami chtěli). Život si můžete okořenit také řadou diagramů interakcí a scénáři jednotlivých úkolů, jejichž splnění má vaše aplikace umožnit.

I zde by do vaší výbavy měla patřit znalost nástrojů pro dříve zmíněné úkoly. Ti schopnější si většinou vystačí s papírem a tužkou, chcete-li klienta přesvědčit, budete ale v této fázi potřebovat téměř hotovou aplikaci. Klíčovou dovedností je pro tento okruh zejména kreativita a komunikace se všemi zúčastněnými – klienty, grafiky, vývojáři nebo testovanými osobami (předešlé dovednosti analytiky a testování je vhodné zúročit co nejdříve v procesu vývoje).

Použitelnost a přístupnost

V tomto bodě je již jasné, že hranice mezi mnou definovanými okruhy jsou hodně nejasné. Znalosti pravidel použitelnosti vám poradí co analyzovat a testovat, použitelnost řešíme jak při návrhu informační architektury, tak při návrzích rozložení stránek a funkcionalit jednotlivých prvků. S přístupností pomohou standardy. Nejdůležitější je ale konzistentní výsledek, který je esencí všech tří předešlých bodů.

Shrnutí

Tyto dovednosti jsou pro mě jakýmsi základem. V dalším článku (nebijte mě, pokud nebude dřív jak za týden) se pokusím dostat o stupínek výše.

Abyste v tomto oboru excelovali, je nutné zvolit jednu z možných cest – manažerskou nebo expertní. V obou jsou prvky strategického uvažování, širšího vnímání souvislostí s ostatními disciplínami a řada lehkých dovedností. V jedné pak vyšší tíha zodpovědnosti a v druhé vyčerpávající snaha o udržení tempa s ubíhající realitou.

Vlastnosti: ,

5 odpovědí to "Kariéra v user experience odvětví – level 1"

Zajímavé. Dodal bych, že ta UX část schopností už je i u nás daleko rozšířenější než dřív, už se z toho stal větší „main stream“. Zároveň se z mého pohledu tento obor sám o sobě tolik nevyvíjí – zlepšují se postupně schopnosti uživatelů i „návrhové vzory“, ale zásadní posun nebo zásadní nové poznatky se tu neobjevují.

Nová věc pro všechny lidi z UX je u nás momentálně webová analytika, multivariantní testování, content targeting a všechny tyto nové věci. Tam cítím, že to zatím moc rozšířené není, zároveň se to ale hodně překotně vyvíjí, objevují se zásadní poznatky i nové nástroje. Je to taková probíhající změna paradigmatu pro celou komunitu, kterou bych souhrnně nazval „eliminate guesses“ – tedy ne že všechno víme a všechno sami bezchybně navrhneme, ale spíš že po tom úvodním návrhu iterativně poznáváme a zlepšujeme.

Myslím, že je tu poměrně velká snahu tenhle obor pozvednout a vybudovat tak důvěru v jeho zástupce u klientů. Možná je to takové moje „přání otcem myšlenky“ jako u většiny komentářů politologů k naší politické scéně, ale přesvědčení, že když si všechno firmy udělají samy, tak to bude stejně dobré a navíc levnější, snad postupně upadá.

Ja bych jen rad dodal, ze UX neni zdaleka jen o navrzich webovych aplikaci (souhlasim, ze jsou zde jiz ‚odzkousene‘ vzory). UX je dnes velkym tematem napriklad i na Linuxu.

Firma Canonical ma svuj UX tym, ktery pomaha zlepsovat jednotlive casti desktopu. Dalsim prikladem muze byt nedavne setkani GNOME vyvojaru v Londyne o nemz se casto pise na planet.gnome.org a jak je videt, prace to je nadmiru kreativni a zajimava.

>> Na prvním místě stojí v sousloví User Experience „uživatel“ nebo lépe „člověk pracující s vaším produktem“. Čím víc o něm dokážete zjistit, tím lépe můžete dělat svoji práci.

Doporučuji http://www.jnd.org/dn.mss/human-centered.html

Ano, to je zcela jistě zajímavý subjektivní názor a celkem vydařený pokus o definici nového pojmu (Activity Centered Design), jehož by se autor mohl tím pádem stát vůdčí osobností. Nicméně poměrně účelově vybírá některá fakta, která se pro podporu takové myšlenky hodí. V žádném případě ale tento názor není v rozporu s tvrzením, že pokud designér zná lépe uživatele a bezprostředně pozoruje, jak s jeho produktem zacházejí, dokáže se lépe vyhnout chybám, které mohou mít negativní efekt na úspěšnost jeho produktu.
Ještě bych připojil jednu starší věc od stejného autora, která mi přijde inspirativnější:

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: