Adaptive Mind

Google Analytics trychtýře na vyžádání

Posted on: 29. Duben 2010

Předem upozorňuji, že následující článek bude obsahovat pokročilejší návod. Pokud nejste webovým analytikem, raději se mu vyhněte obloukem, protože jinak skončíte s papírem, tužkou a nechápavým pohledem na tváři.

Proč tento článek píšu

Kdo zná specifika nastavení cílů a trychtýřů v Google Analytics, určitě mi dá za pravdu.

Trychtýře v Google Analytics nejsou příliš flexibilní nástroj.

Proč tomu tak je? Zejména díky nemožnosti nastavit trychtýře zpětně. Pokaždé jste odkázáni pouze na nová data počínaje dnem nastavení trychtýře. Nejednomu z nás pak také způsobil vrásky nějaký překlep nebo chybka v porovnání s regulárním výrazem, o které se díky zpoždění vyhodnocování trychtýřů až 24 hodin dozvíte příliš pozdě.

Naštěstí existuje lék v podobě analýzy dat přes Google Analytics Data Export API.

Co potřebujete k dosažení výsledku

Jelikož nechci do tohoto článku zatahovat programování, použiji k získávání dat volně dostupný Data Feed Query Explorer. Má dvě zásadní nevýhody oproti vlastní implementaci stahovače dat v některém z podporovaných jazyků.

  1. Nelze pokládat dotazy na API v cyklech.
  2. Je nutné data ručně kopírovat z vygenerované HTML tabulky.

Výhodou zase může být, že nemusíte dohledávat identifikátory profilů, ze kterých chcete data stahovat, ani názvy dimenzí a metrik, kterými definujete své dotazy.

K další vizualizaci dat pak můžete využít libovolný tabulkový procesor.

Formální definice trychtýře

V oficiální dokumentaci v uživatelském rozhraní se dočteme, že z reportu se dozvíme:

V kterém okamžiku návštěvníci, kteří určenou cestu započali, tento proces opouštějí?

Poznámky k tomuto shrnutí:

  • Záleží na přepínači povinnosti prvního kroku, zda mohou návštěvníci danou cestu započít někdy dále v trychtýři (klidně na cílové stránce).
  • Stejně jako u cílů jsou v trychtýři zahrnuti návštěvníci vždy pouze jednou (ve smyslu „kam se dostali v cestě nejdále“).

Nadále budu uvažovat pouze trychtýř bez povinnosti prvního kroku, ale na konci článku si jistě sami dokážete odvodit, jak by se dal získat trychtýř včetně tohoto přepínače.

Vstup do trychtýře

Vstupem do trychtýře tedy chápeme unikátní zobrazení stránky, které předcházelo danému kroku a nebyla to stránka kroku předchozího (zde je drobná odchylka od chápání trychtýřů v Google Analytics, jelikož moje implementace nezahrnuje do cesty návštěvníky, kteří některý z kroků „přeskočí“ – u mě se pak objeví zase ve vstupech kroku následujícího). V případě, že návštěvník započal svoji návštěvu rovnou v některé ze stránek cesty, označíme vstup jako „(entrance)“.

Výstup z trychtýře

Výstupem z trychtýře je pak unikátní zobrazení stránky, která následovala po daném kroku trychtýře u uživatelů, kteří nenavštívili další krok trychtýře.

Sekvence dotazů na API

Vlastní trychtýř tedy sestavíme vždy ze dvou dotazů pro každý definovaný krok s následujícími parametry:

Typ dotazu parametr hodnota
Vstup filters ga:nextPagePath==/aktualni-krok.html
Vstup segment dynamic::ga:pagePath!=/predchozi-krok.html
Výstup filters ga:previousPagePath==/aktualni-krok.html
Výstup segment dynamic::ga:pagePath!=/nasledujici-krok.html

Přičemž segment můžeme vynechat u vstupů do prvního kroku a výstupů z kroku posledního.

Pro všechny dotazy se pak nemění nastavení parametrů dimensions, metrics, sort, start-date, end-date, max-results (nejvíce 10 000) a ids.

parametr hodnota
dimensions ga:previousPagePath,ga:nextPagePath
metrics ga:uniquePageviews
sort -ga:uniquePageviews
start-date 2010-04-01*
end-date 2010-04-01*
max-results 10 000*
ids ID vašeho profilu*

* toto není apríl – data označená hvězdičkou si samozřejmě zvolte dle svých potřeb

Nakonec potřebujete ještě poslední dotaz, kterým získáte počty unikátních shlédnutí jednotlivých kroků trychtýře.

Následně lze také dopočítat, jaké procento návštěvníků se dostalo k následujícímu kroku (počet zobrazení následujícího kroku bez zobrazení jiných vstupních stránek dělený počtem zobrazení aktuálního kroku) a kolik lidí z trychtýře opustilo celý web (počet zobrazení daného kroku minus počet přenosů do kroku dalšího minus počet zobrazení jiných výstupních stránek).

4 odpovědí to "Google Analytics trychtýře na vyžádání"

Lukáši, velmi chytré. Jedna praktická – jak „příliš“ se ti liší ta čísla získaná takto a čísla ve Funnel reportu?

Čísla jsou stejná s tím rozdílem, který je v článku zmíněný – ale lze o něm uvažovat jako o jedné z možných interpretací funnelu. Pokud přeskočíte některý z kroků, Google Analytics čísla doplní tak, jako byste krok nepřeskočili – pak se může stát, že má některý z kroků zdánlivě více unikátních zobrazení v trychtýři než v „Nejlepším obsahu“.
Další zkreslení pravděpodobně může nastat při nějakém obrovském množství záznamů, kdy přijde do hry vzorkování. V mých testech mi ale API vracelo nevzorkované výsledky i pro tisíce zobrazení jednotlivých kroků se stovkami vstupních a výstupních adres. Kdo si dá tu práci a otestuje při jakých objemech dat se spouští vzorkování, má u mě pivo😉

Měl bych malinko OT dotaz.

Mám čtyřstránkový wizard, do kterého nejde vejít například v druhém nebo třetím kroku, přesto mi GA zobrazuje vstupy do funnelu třeba i ve čtvrtém kroku (jak entrance, tak i jako referrer z nějaké jiné stránky webu).

Zajímalo by mě jestli se GA řídí podle reffererů a dájí se zmást například kdyby měl uživatel otevřených více tabů a procházel web střídavě, anebo nějak pomocí tlačítka zpět v prohlížeči.

Díky

Otázku procházení webu ve více tabech nebo oknech (s detekcí referrerů) by stálo za to řádně otestovat (zatím jsem takový test sám neprováděl – pokud jej provedete, určitě se o něj podělte).

Nicméně jedna možnost vysvětlení mě napadá hned. Jde o trvanlivost cookies – je obvyklé, že proces hlídá možnost přechodu mezi jednotlivými kroky wizardu přes Sessions, které vyprší až po zavření prohlížeče nebo (delšího) časovém limitu na serveru. Zatímco GA mají limit na návštěvu stanoven na 30 minut.

Je tedy možné, že vstupy do pozdějších kroků mohou být způsobeny delší neaktivitou návštěvníka.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: