Adaptive Mind

Hřích třetí – Lenost

Posted on: 1. Březen 2011

Tento článek je třetím dílem seriálu, který vzniká na základě mé přednášky na Barcampu ve Vsetíně. V úvodním článku najdete vysvětlení důvodů jeho vzniku. Všechny články také na konci obsahují rozcestník na další kapitoly, který budu doplňovat tak, jak budou vznikat.

Kam následovaly moje kroky

S tím, jak se moje kompetence posunuly blíže ke klientům, začal jsem zúročovat své zkušenosti nashromážděné z několika melouchů při škole, z první práce na částečný úvazek, vlastních experimentů a spousty času stráveného s RSS čtečkou, diskusními fóry a e-mailovými odběry článků (Vážně! Pane Nielsene! Je tu 21. století, haló…). Pravidelně jsem sledoval CSS galerie, návody, tipy a triky a řadu věcí jsem se snažil ihned vyzkoušet a zavést do praxe i v Et neteře.

Blízkost ke klientům mi ale přinesla pochopení, že na webových projektech není klíčová pouze snaha o přístupnost, použitelnost a pixel-perfect design. U klientů jako jsou Datart, Annonce a Telefónica O2 přišlo prozření, že libovůle namyšlených manažerů není jediným důvodem pro tlak na termíny, cenu a zdánlivě nesmyslné požadavky.

Hřešil jsem

Dopředu se musím přiznat, že s lenivostí prozatím svůj boj prohrávám. Chtěl bych být uznávaným specialistou, jehož čas je ceněný natolik, že práce dva dny v týdnu ho pohodlně uživí. Mělo by to přeci být snadné, protože tvorba webů je natolik nová disciplína, že se v ní nikdo nevyzná. Stačí tedy sledovat, co se děje nového, být o krok napřed než potenciální zákazníci (tak jako obvykle fungovali učitelé výpočetní techniky – alespoň na školách, kde jsem se učil já).

S mým posunem ke klientům jsem objevil zcela nový vesmír. Internetová stránka je najednou součástí produktu, podporou nebo cílem marketingových aktivit nebo prostředkem k dosažení cílů obchodních. Product Management, Marketing, Reklama, PR nebo podniková ekonomika tu jsou ale nesrovnatelně déle než internet. Trvalo mi příliš dlouho, než jsem pochopil, že nestačí sledovat jen nové trendy. Že je třeba přestat vymýšlet kolo a využít cestičky, které již jednou někdo prošlapal. Variantní testování, etnografické výzkumy, persony, uživatelské testování – tyto všechny metody byly už vyzkoušeny jak v tištěné reklamě, tak v televizi (např. první doložená reklama pochází ze starověkého Egypta a jedno z prvních variantních testování reklamy proběhlo v roce 1925 – hezký otvírák na toto téma je, na živo o tisíc procent lepší – Eric Reiss: How The Advertising Industry Thinks).

Samozřejmě nelze opomenout ani současnost. S rozvojem online videa máme možnost sledovat přednášky na všechna možná témata a srovnávat své schopnosti s profesionály z celého světa (na toto téma doporučuji začít přednáškou zakladatele pojektu TED – Chris Anderson: Jak online video pohání globílní inovaci).

Jak jsem se poučil

Tvorba webů vychází ze stínu IT a přestává být doménou úzké skupinky kutilů, kteří měli nějakou shodou okolností blíž k počítačům a internetu. Hranice oboru se rozvolnila směrem ke klasickému marketingu, reklamě a PR. Tyto disciplíny disponují lety prověřenými postupy, které neztratily na efektivnosti ani s dnes dostupnými technologiemi – lidský mozek se totiž s příchodem parního stroje, spalovacího motoru, elektřiny, krájeného chleba ani internetu nijak nezměnil (rozhodně ne k lepšímu).

Nejspíš se mi nepodaří dosáhnout kýženého dvoudenního pracovního týdne, protože se mám stále co učit, ale velkou výhodu vidím v tom, že mě to prostě baví.

Rozcestník

5 odpovědí to "Hřích třetí – Lenost"

>> Hranice oboru se rozvolnila směrem ke klasickému marketingu, reklamě a PR. Tyto disciplíny disponují lety prověřenými postupy, které neztratily na efektivnosti ani s dnes dostupnými technologiemi…

Doporučuji si přečíst třeba Cluetrain Manifesto. Léta prověřené postupy přestaly fungovat právě díky internetu. Během posledních 20 let jsme se dostali do éry KOMUNIKACE, která úspěšně bourá klasický marketing postavený na SDĚLENÍ.🙂

Já ale neuznávám taková ta planá prohlášení, že „všechno je najednou jinak“. Řada věcí, o kterých si myslíme, že jsou úžasné a nové, už tu dávno byly. Právě tahle představa, že se všechno změnilo vyvolává dojem, že dnešní variantní testování je jiné, než to z roku 1925. Paušalizováním se sami limitujeme, protože od všeho, co má na sobě datum nižší jak 1995 se distancujeme.

Ano – všechno není najednou jinak, ale raději používám méně přesné a více úderné fráze.🙂

Přirovnal bych to industriální revoluci – taky nebyla hned a všude, ale změnila tvář světa a toho, jak se produkovalo. Internet změnil způsob, jak se konzumuje.

Klasický – léty prověřený – marketingový postup je ekvivalentní nákupu bannerů. Efektivní, že?

Hezky ten pristup k tvorbe software (potazmo webu) a prerod zavedenych principu marketingu / vyroby a managementu vyroby jeste z dob industrialni revoluce do dnesni informacni ekonomiky popisuje Alan Cooper v predmluve sve knihy Inmates are running asylum a vysvetluje, proc aplikovani nekterych pravidel z predinformacni doby vede k neuspechu.

Taky bych doporucil clanek o User Experience na interaction-design.org encyklopedii, kde se doctete o prerodu materialisticke spolecnosti na spolecnost jejiz hodnoty tkvi v experience.

Je jasne, ze pri navrhovani produktu musime myslet jinak, nez generace pred nami.

Na druhou stranu jsou pravdila, ktera stale plati a dlouho platit budou, takze s autorem v tomto neminim polemizovat. Jisteze tworba webu musi byt nedilnou soucasti celkoveho marketingu a strategie, jinak vyusti do takoveho rozpaciteho a bezzubeho placnuti do vody.

Díky za tipy k dalšímu studiu – v návaznosti na svoje „předsevzetí aka poučení“ bych si to asi fakt měl přečíst😉

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Sleduj mě na Twitteru

Moje twíty

RSS Google Reader

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.

RSS 417.cz

  • Objevila se chyba, RSS zdroj je pravděpodobně mimo provoz. Zkuste to později.
%d bloggers like this: